zondag 26 mei 2013

Een jaar literatuur

Dit jaar heb ik 4 boeken gelezen: De aanslag(Harry Mulisch), Mijn haar is lang(Herman Brusselmans), Karakter(Ferdinand Bordewijk) en Bezonken Rood(Jeroen Brouwers).

Het zijn vier totaal verschillende boeken. In 'De aanslag' het serieuze verhaal over de nasleep van een oorlog.  In 'Mijn haar is lang' vooral een hoop grappige onzinnigheid. 'Karakter' is een sterk verhaal en 'Bezonken Rood' is een autobiografisch boek. 'Mijn haar is lang' vond ik veruit het leukste boek om te lezen. Hoogstaande literatuur is het niet te noemen, maar de grappige passages en gesprekken in het boek waren erg leuk om te lezen. 'Bezonken Rood' was een indrukwekkend boek, maar ik heb m'n twijfels over de waarheid van het vertelde verhaal. Daardoor weet ik niet zo goed wat ik moet geloven en verliest het boek voor mij de geloofwaardigheid. 'Karakter' is gewoon een goed verhaal. Sterke literatuur uit 1938, maar toch is het een boek dat niet tijdsgebonden is. Het beste boek dat ik dit jaar heb gelezen vond ik 'De aanslag'. Het boek schetst op een indrukwekkende manier de mentale gevolgen van een oorlog. 'Gaat de oorlog ooit uit jou?' vroeg Marco Borsato zichzelf eens af. Anton kan zijn oorlogstijd pas na jaren afsluiten wanneer hij duidelijkheid heeft over wat er zich heeft afgespeeld. Behalve de goed weergegeven nasleep vond ik het ook een sterk verhaal en ik zag het einde ook zeker niet aankomen. Het beste verhaal met een duidelijke boodschap: Het beste boek dat ik gelezen heb dit jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten